2023 m. buvo svarbus mokslo metai, kurie pasižymėjo keletu reikšmingų atradimų ir įvykių. Šiame straipsnyje apžvelgsime pagrindinius šių metų mokslo laimėjimus ir iššūkius.

Dirbtinis intelektas
Vienas iš didžiausių 2023 m. mokslo laimėjimų buvo dirbtinio intelekto (DI) plėtra. Šiais metais DI tapo visuotinai pripažintas ir plačiai naudojamas įrankis. Ypač svarbus buvo “ChatGPT” ir kitų didelių kalbos modelių išleidimas, kurie tapo viraliniais 2023 m. DI taip pat pradėjo naudoti teismuose, muzikoje ir mene, kurdami daugybę etinių klausimų.

Kosminiai pasiekimai
2023 m. buvo svarbus ir kosminės pažangos metai. Indija pasiekė Mėnulio tamsiąją pusę, o asteroidų mėginiai buvo pristatyti Žemei. Be to, “James Webb” kosminis teleskopas pateikė nuostabias visatos vaizdų.

Klimato kaita
2023 m. buvo karščiausias metai nuo kada pradėta registruoti orų duomenis. Ankstesnis rekordas buvo užfiksuotas prieš septynerius metus, 2016 m. Šie duomenys rodo, kad klimato kaita tampa vis aktualesne problema.

Archeologiniai atradimai
2023 m. archeologai atrado, kad senovės amerikiečiai keliavo atgal į Aziją. Tai rodo, kad žmonių migracija nebuvo vienpusė.

COVID-19
Nors COVID-19 pandemija nebuvo pagrindinė visuomenės dėmesio tema, tačiau ji vis dar turėjo didelį poveikį. Pasaulio sveikatos organizacija paskelbė, kad virusinė liga nebeviešpatauja, tačiau milijonai žmonių vis dar patiria ilgalaikių COVID-19 simptomų.

DUK
Kas yra dirbtinis intelektas (DI)?
Dirbtinis intelektas yra kompiuterių mokslas, kuris siekia sukurti mašinas, galinčias atlikti užduotis, kurios paprastai reikalauja žmogaus intelekto, tokius kaip kalbos supratimas, sprendimų priėmimas, mokymasis ir kt.

Kas yra “ChatGPT”?
“ChatGPT” yra dirbtinio intelekto modelis, kuris sukuriamas naudojant mašininio mokymosi technikas. Jis gali generuoti žmogiškai atrodančius tekstus, atsakyti į klausimus, rašyti straipsnius ir atlikti kitas kalbos užduotis.

Kas yra “James Webb” kosminis teleskopas?
“James Webb” kosminis teleskopas yra NASA, Europos kosmoso agentūros ir Kanados kosmoso agentūros bendras projektas. Jis yra galingiausias kosminis teleskopas, kada nors pastatytas, ir turi galimybę stebėti tolimiausius ir seniausius objektus visatoje.

Kas yra COVID-19?
COVID-19 yra koronaviruso sukelta liga, kuri pasaulio mastu sukėlė pandemiją 2019-2020 m. Ji gali sukelti įvairius simptomus, nuo lengvų iki sunkių, ir gali būti mirtina, ypač vyresniems žmonėms ir tiems, kurie turi kitų sveikatos problemų.