Latvių sukurtas skraidantis radaras aptiko po ledu įšalusį amerikiečių naikintuvą

BNS Spaudos centro informacija

Šių metų liepos mėnesį Grenlandijoje vyko ekspedicija, kurioje, panaudojus Latvijos kompanijos SPH Engineering sukurtą technologiją – integruotą skvarbiojo radaro (GPR) ir drono sistemą, pavyko rasti toli nuo civilizacijos pradingusius II Pasaulinio karo lėktuvus, palaidotus maždaug po 100 metrų ledo.

1942 m. Liepos 15 d. aštuoni lėktuvai – šeši P-38 naikintuvai ir du B-17 bombonešiai – paliko JAV kariuomenės bazę Grenlandijoje. Dėl nepalankių oro sąlygų eskadra bandė skubiai nusileisti į ledyną toli nuo apgyvendintų vietovių. Visi įgulos nariai buvo išgelbėti po devynių dienų, tačiau jų lėktuvai, šiek tiek pažeisti nusileidimo metu, liko gulėti ant ledyno.

Laikui bėgant, apleisti lėktuvai susmego į ledą ir visiškai pradingo iš regos lauko. Amžių sandūroje vykusi ekspedicija sugebėjo rasti vieną iš lėktuvų – P-38 naikintuvą. Istorinis orlaivis buvo iškeltas į paviršių ir išvežtas į Jungtines Amerikos Valstijas, kur jis buvo atstatytas į savo pradinę būklę.

Ekspedicijos į Grenlandiją ir bandymai rasti kitus dingusius lėktuvus tęsėsi. 2011 metais pavyko nustatyti apytikslią 1942 m. Roberto Wilsono pilotuoto P-38 naikintuvo vieta. Projekte dalyvavusios kompanijos SPH Engineering inžinieriai palengvino ekspedicijos darbus, integruodami GPR lokatorių ir droną į vieną sistemą, leidžiančią visiškai automatizuotai stebėti ledyną ir tiksliai nustatyti padėtį net ir žmonėms nepasiekiamose vietose.

Ekspedicijos dalyviai (foto: www.sph-engineering.com)

SPH inžinierių sukurta technologija buvo bandoma keletą kartų prieš Grenlandijos ekspediciją, tačiau tik lėktuvo paieška galėjo galutinai atsakyti į klausimą ar sistema veikia tikromis sąlygomis. Ekspedicijos komanda buvo suskirstyta į dvi grupes. Pirmoji pradėjo lėktuvo paiešką, naudodama integruotą GPR-drono sistemą. Sistemos duomenys parodė, kad objektas palaidotas po daugiau kaip 90 metrų ledo. Labai panašius rezultatus gavo ir kita ekspedicijos grupė, naudojusi ant rogių sumontuotą GPR anteną. Atstumas tarp nustatytų vietų buvo tik trys metrai. Remiantis abiejų grupių duomenimis, apskaičiuota gręžimo vieta.  Kad ekspedicija buvo sėkminga tapo aišku 104 metrų gylyje aptikus raudoną riebų skystį ir išsiaiškinus jog tai 5606 hidraulinis skystis, naudojamas JAV aviacijoje.

Ekspedicijos akimirka (foto: www.sph-engineering.com)

Ekspedicija įrodė, kad SPH Engineering sukurta integruota GPR-drono sistema gali sėkmingai rasti objektus slypinčius giliai po ledu, o paieškų duomenys – pakankamai tikslūs net atlikus tyrimą nepalankiomis oro sąlygomis. Integruota GPR-drono sistema taupo laiką ir žmonių pastangas, ji gali būti naudojama nesaugiose vietose. Pavyzdžiui, Grenlandijos ekspedicijos grupę, naudojusią ant rogių pritvirtintą GPS anteną, sudarė bent trys žmonės: vienas ekspedicijos narys ėjo grupės priekyje tikrindamas ledo saugumą, kitas traukė roges, o trečias valdė GPS imtuvą. Tuo tarpu integruota GPR-drono sistema automatiškai surinko duomenis, o skrydžio ir radaro būklė buvo stebima naudojant antžeminės kontrolės programinę įrangą.

Ekspedicijos akimirka (foto: www.sph-engineering.com)

Atsižvelgiant į sėkmingą SPH inžinerijos technologijų veiklą, ji taip pat gali būti naudojama kitose ekspedicijose į pavojingesnes vietas Grenlandijoje, ieškant kitų po ledu palaidotų II-ojo pasaulinio karo orlaivių. […]

Norėdami Jums suteikti aukščiausio lygio paslaugas ir suasmeninti Jūsų patirtį mūsų svetainėje, naudojame slapukus. (angl. „cookies“). Plačiau apie tai: privatumo politika

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close