Kaip psichopatus paversti šauniais žmonėmis

 | Michaelas Cookas

Mūsų kultūra žavisi psichopatais. Pamėginkite apsipirkti „Amazon“ ir rasite štai tokių knygų: „Psichopatų išmintis: ką apie sėkmę gali papasakoti šventieji, šnipai ir serijiniai žudikai“, „Be sąžinės: trikdantis šalia mūsų gyvenančių psichopatų pasaulis“, „Kostiumuotos gyvatės: kai psichopatas ateina į darbą“, „Psichopato testas: kelionė po beprotybės industriją“.

Du Kroatijos universiteto bioetikos specialistai Elvio Baccariniʼs ir Luca Malatestiʼs žurnale The Journal of Medical Ethics teigė, jog psichopatų moralės biopastiprinimas turėtų būti privalomas.

Kas yra psichopatija? Autoriai ją apibrėžia kaip „asmenybės sutrikimą, pasireiškiantį patologiniu melavimu, manipuliacijomis kitais, išoriniu žavesiu, menku domėjimusi kitų interesais, savęs pervertinimu ir dažnai ilga užgauliojimų ar susidūrimų su teisėtvarka istorija“.

Kitaip tariant, tikrai nenorėsite, kad toks žmogus jums vadovautų ar būtų jūsų vaikų aukle, bet tokį žmogų sunku atpažinti, nors populiariosios psichologijos žurnalai tvirtina, jog maždaug vienas procentas žmonijos yra psichopatai.

O kas yra moralės biopastiprinimas? Tai biotechnologijos, dažniausiai vaistai, gerinantys asmenybės bruožus ir elgesį, kad būtume geresni ir ne tokie agresyvūs. Etikos specialistai Ingmaras Perssonas ir australas Julianas Savulescu buvo vieni iš pirmųjų, diskutavusiųjų apie etiką ir moralės biopastiprinimo galimybę. Jie teigė, jog ilgainiui taps gyvybiškai svarbu saugoti žmoniją nuo kėslų sunaikinti visuomenę arba planetą.

„Technologijomis mes iš esmės pakeitėme savo socialinę ir natūralią fizinę aplinką, o moralės laukas liko beveik nepakitęs. Dabar privalome pamąstyti, kaip savo pačių prigimčiai pritaikyti technologijas, palengvinsiančias mūsų pastangas dorotis su išore, kurią patys ir sukūrėme.“

Baccariniʼo ir Malatestiʼo ambicijos kuklesnės – stengtis, kad psichopatai neapsunkintų mūsų gyvenimo. Jie teigia, kad apskritai psichopatams būdingas racionalumas. Gal jie ir nesijaučia kalti dėl to, kad kenkia kitiems, bet tikrai supranta, jog kiti psichopatai gali pakenkti jiems patiems. Todėl versti juos vartoti vaistus ar gydytis pas neurologus yra etiška visuomenei priimtinų principų požiūriu.

Etikos specialistai neaptarinėja praktinių savo pasiūlymo aspektų – kaip atskirti psichopatus ir žmones, kurie, paprasčiausiai, nemalonūs? Kaip išmatuoti galimus gydymo rezultatus? Kas būtų, jei žmonės atsisakytų gydytis?

Bioetikos žinovai nepaliauja ginčytis dėl Perssono ir Savulescu pasiūlymų. Prieš porą metų The American Journal of Bioethics šiam klausimui paskyrė visą numerį.

Robas Sparrowas iš Monašo universiteto Melburne yra vienas iš karščiausių oponentų. Jis sako, kad vyriausybei teks apibrėžti, kas yra visiems priimtina moralė. Turint omenyje tai, kad negalime sutarti ir dėl paprastesnių dalykų, tokių kaip laiko keitimas du kartus per metus, vargu ar bus lengva priimti visus tenkinantį sprendimą. Be to, moraliai patobulinti žmonės galėtų būti laikomi geresniais už kitus visuomenės požiūriu, asmeniškai ir net politiškai. Šitai imtų grėsti demokratijai.

Kaip ir daugelis bioetikos žurnaluose nagrinėjamų klausimų, diskusijos apie vyriausybės nuopelnus paverčiant psichopatus romiais, draugiškais žmonėmis yra daugiau teorinės.

Tačiau yra ir precedentų. Kai kuriose šalyse nuteistiesiems už seksualinius nusikaltimus įvykdoma cheminė kastracija. Dar nėra visiškai aišku, ar šitai veikia; chemija psichologinių bėdų gali ir nepašalinti.

Vis dėlto yra tokia vyriausybė, kuri labai sėkmingai taiko moralės biopastiprinimą; tai – „Islamo valstybė“. Kip teigiama Prancūzijos žiniasklaidos pranešimuose, 2015-aisiais Paryžiaus naktiniame klube „Bataclan“ 130 žmonių nužudę teroristai buvo paveikti „Captagono“, juodojoje rinkoje platinamo amfetamino, žmones paverčiančio kone zombiais.

„Mačiau šaudantį žmogų“, – pasakojo vienas liudininkas. „Mačiau žmogų, kuris buvo ramus, susikaupęs, sakyčiau, giedro veido, mąslus; jis ėjo link baro. Ir tada jis ėmė taškyti terasą [kulkomis], kaip kad sodininkas žarnos srove taško pievelę.“

Turbūt Baccariniʼs ir Malatestiʼs ne taip įsivaizduoja sėkmingą moralės biopastiprinimą, tačiau aiškiai matome vieną iš rimtų sunkumų, su kuriais bus susidurta priėmus jų pasiūlymą – kas nustatys moralės etaloną? Psichopatus jie nori paversti maloniais žmonėmis; „Islamo valstybė“ naudojasi panašiais metodais malonius žmones paversdama psichopatais.

Nesutarus dėl moralės, moralumo biopastiprinimas neturi absoliučiai jokios prasmės.

Norėdami Jums suteikti aukščiausio lygio paslaugas ir suasmeninti Jūsų patirtį mūsų svetainėje, naudojame slapukus. (angl. „cookies“). Plačiau apie tai: privatumo politika

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close