Samuelis Greggas: kaip Europos savęs neigimas tapo keliu į mirtį

 | Benas Johnsonas

Samuel’is Gregg’as. Foto: acton.org

Šiuolaikinei Europai gresia ekonomikos stagnacija ir demografinis nuosmukis, sąlygojamas nusilpusio pasitikėjimo savimi. Šių katastrofų grėsmė pasiekė kritinį tašką dabar, kai žemynui tenka atlaikyti iki šiol nematytą migrantų, nejaučiančių Europos lyderius apėmusio sumišimo ir nerimo, antplūdį. Negana to, kai kurie naujausi piliečiai nei nusiteikę bendrabūviui, nei atmeta religijos propagavimą pasitelkus taqiyya ar džihadą.

 Acton vyriausiasis redaktorius Samuelis Greggas knygos „Keista Europos mirtis: imigracija, islamas, tapatumas“ (The Strange Death of Europe: Immigration, Islam, Identity) recenzijoje aptaria Douglaso Murrayʼaus mintis ir kalbėdamas apie Europos ateitį pateikia savo verdiktą.

Murrayʼus Europos civilizaciją apibrėžia kaip „kultūrą, kurią sukūrė judėjų-krikščionių kultūra, senovės graikai, romėnai ir Apšvietos amžiaus atradimai“. Tačiau, kaip Public Discourse rašo Greggas, itin dažnai akcentuojami Europos (neginčijami) trūkumai, drauge su islamą išpažįstančių gyventojų grupių karinga, kategoriška tapatumo politika, sumenkino kažkada patikimai nusistovėjusią „europinių vertybių“ sampratą:

Visa tai virsta pastangomis sumenkinti Europos kultūrą, bandant užtikrinti, kad ji nieko neįžeistų, tačiau kartu nubraukiant visas esmines prasmes aiškinantis, ką reiškia būti europiečiu. Štai todėl dabar daugelis europiečių yra tvirtai įsitikinę, teigia Murrayʼus, kad į Europą gali atvykti bet kas ir bet kas gali „būti europiečiu“. Kodėl? Todėl, kad „būti europiečiu“, Murrayʼaus žodžiais tariant, dabar tereiškia tai, ką galima apibūdinti žodžiais „pagarba, tolerancija ir įvairovė.“

Jeigu dėl tokio religinio ir kultūrinio neapsisprendimo Europai gresia mirtinai susimenkinti, atrodytų, priderėtų atgaivinti tikėjimą. Vis dėlto Greggas tęsia:

Kyla rimtų abejonių, ar Europos krikščionys gali prisidėti prie pastangų atitolinti Murrayʼaus nurodytas problemas. Vakarų Europoje kartkartėmis sutinkame stiprios valios katalikų vyskupų ar protestantų teologų, kuriems pakanka intelektinių galių ir moralinės drąsos aiškiai ir nuoširdžiai kalbėti apie šiuos iššūkius. Taip pat tiesa, kad didesnėje Rytų Europos dalyje krikščioniškas gyvenimas daug gyvesnis, ir krikščionys ne taip naiviai mąsto apie masinės musulmonų migracijos padarinius.

Deja, kone visoje Vakarų Europoje vis dar viešpatauja kairuoliška krikščionybė, atspindinti socialinių liberalų nenuoseklumą ir didžiulį nepasitikėjimą. Kaip rašo Murrayʼus, „Švedijos bažnyčiai, Anglijos bažnyčiai, Vokietijos liuteronų bažnyčiai ir kitoms tikėjimo pakraipoms religijos siunčiama žinutė tapo tam tikra kairiojo flango politikos forma, įvairovę skatinančia akcija, socialinės gerovės projektais.“ Vokietijos katalikybė iš principo žlugo pavirtusi į mokesčių mokėtojų pinigais finansuojamą pasaulietiškai mąstančią visuomeninę organizaciją, kurią tenkina nekritiškas tiesas (išskyrus, aišku, ekologijos klausimų požiūriu) skleidžiančios lengvai religingos gerovės valstybės atšakos vaidmuo.

Praėjusį gegužį išleista Murrayʼaus knyga tapo sensacija. Visą Greggo esė skaitykite Public Discourse ir sužinokite, ar jis persiima Murrayʼaus pesimizmu.

Jus taip pat galėtų sudominti Edo Westo straipsnis, aptariantis Murrayʼaus „Keistą Europos mirtį“, Jameso Kirchicko „Europos galą“ ir vokiečių istoriko Rolfo Peterio Sieferleʼo (kurio knyga, išleista jam nusižudžius, tapo bestseleriu) „Finis Germania“ (Religion & Liberty Transatlantic).

Taip pat skaitykite „Ar „europinės vertybės“ padės išvengti Europos savižudybės?“ (Can ‘European values’ prevent European suicide?).

Norėdami Jums suteikti aukščiausio lygio paslaugas ir suasmeninti Jūsų patirtį mūsų svetainėje, naudojame slapukus. (angl. „cookies“). Plačiau apie tai: privatumo politika

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close