Europoje elektromobiliai privalės kelti triukšmą

Pagal engadget.com, acea.be, ziniuterasa.swedbank.lt

Nenustebkite, jei artimiausiu metu išgirsite „burzgiant“ elektrinius automobilius. Nuo liepos 1 d. naujos keturių ratų transporto priemonės Europos Sąjungoje privalo turėti triukšmą skleidžiantį įrenginį (Acoustic Vehicle Alert System, angl.), pradedantį veikti transporto priemonei važiuojant žemesniu nei 19 km / val. greičiu. Sistema teoriškai leis pėstiesiems ir dviratininkams geriau pastebėti automobilius, kurie kitu atveju judėtų beveik be garso. Signalo garsas nebus itin šaižus – bet jis turėtų būti pakankamas, kad `atkreiptų išsiblaškiusių pėsčiųjų dėmesį.

Visi nauji elektromobiliai, įskaitant dabar gaminamus, iki 2021 m. privalės turėti triukšmą skleidžiančius įrenginius. Automobiliai jau riedantys gatvėse, greičiausiai bus atnaujinami.

Kitas ES institucijų sprendimas, darysiantis poveikį elektormobilių rinkai yra neseniai patvirtintas reglamentas dėl lengvųjų automobilių išmetamo CO2 kiekio.  Pagal šį dokumentą iki 2030 m. anglies dvideginio emisijos turi sumažėti 37,5 proc. nuo 2021 m. įsigaliosiančio 95 g/km limito. Kad šie tikslai būtų pasiekti, elektrinių automobilių pardavimai turėtų stipriai pakilti.

Vis dėlto, panašu, kad vien reglamentais ir direktyvomis nepavyks padidinti elektromobilių dalies rinkoje.  Naujausi Europos automobilių gamintojų asociacijos (European Automobile Manufacturers’ Association, angl.) duomenys rodo, kad 2018 m. tik 2 proc. visų ES registruotų naujų lengvųjų automobilių buvo varomi elektros energija.

Šaltinis: www.acea.be

Akivaizdi kliūtis šios ekologiško transporto rūšies plėtrai – elektra varomų automobilių kainos, sunkiai įkandamos mažiau turtingų Europos valstybių gyventojams.  80 proc. visų elektromobilių yra parduodami vos šešiose aukštomis pajamomis pasižyminčiose ES šalyse.  Tuo tarpu Latvijoje pernai parduoti tik 93 elektriniai automobiliai.   Panaši padėtis ne vien Vidurio ir Rytų Europos valstybėse, bet ir keliose pietinėse šalyse, pavyzdžiui, Ispanijoje, Italijoje ir Graikijoje.

„Žmonės visoje ES turėtų galėti pasirinkti elektrinę transporto priemonę – nesvarbu, kurioje šalyje jie gyvena – šiaurėje, pietuose, rytuose ar vakaruose“– aiškina Automobilių gamintojų asociacijos generalinis sekretorius Erikas Jonnaertas. „Naujausių mažai teršiančių ir nulinės emisijos technologijų įperkamumas turi tapti vyriausybių prioritetu.“  Šiuo metu beveik visos Europos valstybės elektromobilių savininkams taiko mokestines lengvatas, o 12 šalių jas papildo tiesioginėmis išmokomis.

Lietuvoje šiuo metu elektromobilių pirkėjams nėra taikomos jokios lengvatos, tačiau jų savininkai gali naudotis nemokamu parkavimu automobilių stovėjimo vietose, taip pat galimybe važinėti viešajam transportui skirtomis eismo juostomis (Vilniuje).  Neseniai Aplinkos ministerija pristatė planą skirti 1000 eurų vienkartinę išmoką įsigyjant ekologiškesnį automobilį.

Vis dėlto, ne visus įtikina „meduoliais“ grįstas kelias į švaresnį transportą. „Swedbanko“ ekonomistės Gretos Ilekytės nuomone „1000 eurų išmoka mažiau taršiems automobiliams, kuria didelio proveržio kovoje su klimato kaita, tikėtina, nepasieksime, atrodo lyg poilsis saulės atokaitoje prieš besiartinančius [taršių] automobilių apmokestinimo debesis ateityje.“