V. Vobolevičius: Ar apklausos vėl „prašovė“ JK rinkimų rezultatą?

dr. Vincentas Vobolevičius

Doc. dr. Vincentas Vobolevičius, foto: vrk.lt

Jei esate vienas iš saujelės politikos mėgėjų, stebėjusių Jungtinės Karalystės rinkėjų nuomonės apklausas parlamento rinkimų išvakarėse, gali būti, kad nustebote, pamatę skirtumą tarp paskutinės, plačiai paviešintos priešrinkiminės apklausos ir galutinio balsavimo rezultato.  Likus vienai dienai iki rinkimų vienas pagrindinių JK dienraščių „The Telegraph“ skambiai pareiškė: „Rinkimų baigtis balansuoja ant peilio ašmenų: paskutinė apklausa rodo torių pranašumą smukus iki 5 proc.“  Šią žinią vienaip ar kitaip paviešino visi, nuo pasaulinės naujienų agentūros „Reuters“ iki vietinio britų naujienų portalo „The Evening Standard“.

Praėjus kiek daugiau nei parai nuo šios „SavantaComRes“ kompanijos atliktos apklausos JK Konservatorių partija pasiekė didžiausią pergalę rinkimuose nuo 1987 m. sutriuškindama savo didžiuosius priešininkus – leiboristus – beveik 12 proc. skirtumu.  Ką tai galėtų reikšti? Ar prognozuotojai eilinį kartą prašovė pro šalį.  Šį kartą ne.

Jei įvertintume per ilgesnį laiko tarpą atliktų britų nuomonės apklausų rezultatus, greitai pamatytume, jog „SavantaComRes“ visuomet prognozuodavo silpnesnį torių pasirodymą nei kitos firmos.  Tai nereiškia, kad ši kompanija tendencinga; tiesiog jos naudojami apklausos metodai – imties sudarymo, respondentų apklausos būdai ir panašūs aspektai – yra skirtingi nuo kai kurių kitų kompanijų.  Skirtingi metodai lemia šiek tiek – o kartais ir labai – skirtingus rezultatus.

Dėl to, norint susidaryti tikslesnį vaizdą apie rinkimų baigtį, vertėtų atsižvelgti į kelių apklausų firmų rezultatus, pavyzdžiui, išvedant rezultatų aritmetinį vidurkį.  Tokiu būdu galėtume sumažinti vienos ar kitos metodologijos įtaką rezultatui ir išvengtume staigių, drastiškai atrodančių, bet iš tiesų bereikšmių reitingų „šokinėjimų“.

Grįžtant prie skambių žiniasklaidos pranešimų apie „SavantaComRes“ prognozę, reikia pastebėti, kad naujienų portalai pasielgė nesąžiningai.  Gali būti, kad vienos, specifine metodika grįstos apklausos išryškinimas turėjo suvilioti Brexito ir Boriso Johnsono priešininkus spausti viltį suteikiančios antraštės nuorodą.  Tačiau kas galėtų paneigti galimybę, kad konservatyvusis „The Telegraph“ peilio ašmenų metaforą pasitelkė siekdamas politinio tikslo – motyvuoti Brexito ir Johnsono šalininkus traukti į rinkimų apylinkes ir persverti rinkimų rezultatą į reikalingą menamų ašmenų pusę.

Kaip bebūtų, tikrasis rinkimų rezultatas labiau priminė ne peilio ašmenis, o smūgį kuoka.  Tokios B. Johnsonui palankios baigties, beje, tikėjausi dar prieš JK parlamentui paskelbiant pastaruosius rinkimus. Skirtingai nei tuo metu skelbė Johnsonui priešiška žiniasklaida, JK premjeras yra ne klounas, o aukštos prabos politikas, galintis naudoti klouno, o jei reikia ir bepročio, įvaizdį strateginiams tikslams pasiekti.

Dabar belieka stebėti ar, įspūdingai pasiekęs savo tikslą laimėti rinkimus ir galutinai nutildyti, jo žodžiais tariant „apgailėtinus grasinimus rengti antrą referendumą“ dėl išstojimo iš Europos Sąjungos, B. Johnsonas nepristigs talento ir sėkmės paversti savo naująją konservatorių koaliciją (apimančią reikšmingą dalį anksčiau už leiboristus balsavusių rinkėjų) tvariu ir ilgalaikiu reiškiniu.

Dr. Vincentas Vobolevičius yra ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Ekonomikos ir politikos programos vadovas

Norėdami Jums suteikti aukščiausio lygio paslaugas ir suasmeninti Jūsų patirtį mūsų svetainėje, naudojame slapukus. (angl. „cookies“). Plačiau apie tai: privatumo politika

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close